Slide 2
Slide 2
Slide 7
Slide 7
Slide 1
Slide 1
Slide 5
Slide 5
Slide 8
Slide 8
Slide 6
Slide 6

Gezond Eten: De nieuwe Schijf van Vijf

 
Onlangs werd de nieuwe Schijf van Vijf geïntroduceerd in de landelijke media. Er is opnieuw voor een rond voorlichtingsmodel met vijf vakken gekozen, maar de nieuwe schijf kent nogal wat veranderingen. Het beeldmerk, de adviezen, de informatie voor consumenten en professionals kenden een behoorlijke upgrade.

Eten volgens de Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf bestaat uit vijf vakken vol goede producten om uit te kiezen. Als je elke dag genoeg uit elk vak kiest en daarbij volop varieert, dan neem je genoeg van alle producten die gezondheidswinst opleveren, plus alle benodigde voedingsstoffen. Door je eigen smaak te volgen, kan iedereen zijn eigen Schijf van Vijf maken.

Wat is nieuw

De aanbeveling voor groente is omhoog gegaan van 200 gram naar 250 gram naar dag, er zijn bovendien nieuwe adviezen voor wekelijks een portie peulvruchten en dagelijks een handje noten. Bewerkt vlees staat niet langer in de Schijf van Vijf en het ideale menu bestaat uit een afwisseling van vlees, vis, peulvruchten, noten en ei. Drie koppen groene of zwarte thee per dag bevorderen de gezondheid.

Wat is gezond eten volgens de Schijf van Vijf? Expert Voeding en Gezondheid Dr. ir. Astrid Postma-Smeets vertelt. Bekijk hier de video.